Co warto jeść, aby wzmocnić słabe naczynka krwionośne?

Masz problem z pękającymi naczynkami? Sprawdź czy w Twojej codziennej diecie znajdują się wszystkie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego skóry substancje. Dowiedz się co warto jeść, a czego należy bezwzględnie unikać!

Co jeść, żeby wzmocnić naczynka?

Na kondycję układu krwionośnego skóry ma wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest dieta, która powinna zawierać substancje wzmacniające i uszczelniające naczynka. Sprawdź co warto jeść, żeby ograniczyć problem pękania naczynek.

WITAMINY

Ważnym elementem diety dla cery naczyniowej są witaminy, które dodatkowo oferują skórze wiele innych, cennych działań:

  • witamina C – zwiększa mechaniczną odporność naczyń włosowatych, dzięki czemu zapobiega ich nadmiernemu rozszerzaniu i pękaniu, dodatkowo witamina C uczestniczy w produkcji kolagenu, jest więc niezbędna dla utrzymania młodego wyglądu skóry,
  • witamina K – również wzmacnia delikatne naczynka krwionośne, a także ogranicza problem czerwienienia się skóry,
  • witamina E – jest świetnym antyoksydantem, chroni delikatne naczynka przed uszkodzeniami, dodatkowo zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry i ogranicza ryzyko powstawania podrażnień,
  • witamina PP – zmniejsza problem nadmiernej reaktywności skórnego układu krążenia, redukuje stany zapalne i poprawia nawilżenie naskórka.

Najzdrowiej jest dostarczać organizmowi witamin z naturalnych źródeł. Suplementacja powinna być drugim wyborem, w sytuacji, w której z jakichś powodów nie możemy dostarczać cennych składników w codziennej diecie.

Najlepsze źródła witamin:

WITAMINA C: papryka, pomidory, jarmuż, brukselka, brokuły, kapusta, cytrusy, czarne porzeczki, kiwi, truskawki.

WITAMINA K: jogurty, sery, szpinak, kapusta, sałata, awokado, brzoskwinie, ziemniaki, brokuły.

WITAMINA E: oleje roślinne, ryby, migdały, orzechy, nasiona słonecznika, papryka, kapusta, pietruszka, pomidor, szpinak.

WITAMINA PP: wątróbka, ryby, jaja, mleko i przetwory mleczne, produkty zbożowe pełnoziarniste, drożdże, rośliny strączkowe, orzechy, suszone owoce.

Osoby, które mają problem z czerwienieniem skóry i pękaniem naczynek w swojej diecie powinny uwzględnić również obecność najważniejszych minerałów:MINERAŁY

  • selen – chroni naczynka przed uszkodzeniami, np. w wyniku działania promieni słonecznych, znajdziemy go np. w rybach, jajach i kaszy gryczanej,
  • miedź – pomaga regenerować uszkodzone naczynka, a dodatkowo ma świetne właściwości przeciwzmarszczkowe i przeciwutleniające, dobrym źródłem miedzi są: nasiona słonecznika, dyni, orzechy laskowe, migdały, kakao, pietruszka i biała fasola,
  • cynk – wspomaga regenerację naczyń krwionośnych i ogranicza postawanie stanów zapalnych, znajdziemy go m.in. w ostrygach, mięsie, jajach, nasionach dyni i słonecznika oraz otrębach pszennych.

INNE WAŻNE SKŁADNIKI

Jeśli od dawna zmagasz się z rumieniem i pękającymi naczynkami rozważ również uzupełnienie swojej codziennej diety następującymi składnikami:

  • flawonoidy – redukują rumień, wzmacniają naczynia, mają silne właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu zapobiegają uszkodzeniom naczynek pod wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych, znajdziemy je w czarnym bzie, ciemnych winogronach, czerwonej cebuli, borówkach, aronii, truskawkach, czerwonej papryce, czarnych porzeczkach, jabłkach, czerwonej fasoli, kapuście, selerze i cytrusach,
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – regenerują skórę i naczynia krwionośne, mają działanie ochronne i wzmacniające, zwiększają przyswajanie witamin, znajdziemy je w rybach, orzechach i olejach roślinnych,
  • probiotyki – coraz więcej badań wskazuje na istotną rolę probiotyków w powstawaniu różnych problemów skórnych, udowodniono, że probiotyki korzystnie wpływają na stan skóry osób, które cierpią na trądzik różowaty – jeśli masz duże problemy z układem naczyniowym, jedz dużo nabiału i kiszonek, które dostarczą Ci cennych dla całego organizmu, naturalnych probiotyków.

Dietę „przeciwpajączkową” warto uzupełnić piciem sporej ilości wody i naturalnych, niesłodzonych soków. Takie napoje mają świetne właściwości nawadniające i orzeźwiające, co dla osób z cerą naczynkową będzie szczególnie cenne w ciepłe, letnie miesiące.

Czego bezwzględnie unikać przy problemach naczyniowych?

Szkodliwe dla skóry ze skłonnością do pękania naczynek są wszystkie produkty, które doprowadzają do rozgrzania skóry i nadmiernego rozszerzania naczyń. Zaliczamy do nich przede wszystkim gorące potrawy i napoje, np. zupy, herbata. Im więcej ciepła dostarczymy do organizmu, tym bardziej wzrośnie temperatura skóry, a to jak wiemy, przy problemach naczyniowych jest zdecydowanie przeciwwskazane. Podobny efekt wywołują ostre przyprawy, takie jak: chili, pieprz czy kurkuma. Stosowane w nadmiarze mogą nasilać problem powstawania pajączków.

Osoby z cerą skłonną do czerwienienia i powstawania zmian naczyniowych powinny unikać wszelkich używek, takich jak: alkohol, nikotyna czy duże ilości kawy.